Voorbeeld: blinddoeklezen (groep 3-8)

Doel

Woordbeelden herkennen, kennen, verinnerlijken en verstevigen.

Je blind blijven staren op het visuele woordbeeld werkt vaak averechts. Kinderen moeten een beeld ‘in hun hoofd zien’, het woordbeeld moet verinnerlijken en dat kan door het zien tijdelijk uit te schakelen.

Onderdeel van kern 14: nauwkeurig lezen.

Omschrijving

Iemand zegt een woord en de ander met blinddoek wordt gevraagd: "Zie je het woord al in je hoofd? Ja? Spel het woord dan."

Opdrachtkaart groep 3-4

Deze kaart is gemaakt door Rkbs De Kabas.

110401.3-4.opdrkrt.blinddoeklezen.docx (176.4 kb)

Opdrachtkaart groep 5-8

110401.5-8.opdrkrt.blinddoeklezen.docx (329.9 kb)

Hoe aangeboden?

Als lessenserie, leesactiviteit of remediërend. Meer informatie in de basisplanning technisch lezen.

Technisch lezen

Materialen

  • Boeken met teksten met een passend leesniveau
  • Blinddoeken, één voor elk tweetal dat met de activiteit gaat werken
  • Opdrachtkaart